پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:11 بعد از ظهر

ایران در مزایده معدنی افغانستان شکست خورد/ بروکراسی اداری، مانع اصلی اکتشافات معدنی

معاون اکتشاف ایمیدرو گفت: علیرغم همه حمایت‌های ایران از افغانستان در چهار دهه گذشته، در مزایده اولین پروژه معدنی در این کشور، شرکت‌های معدنی ایرانی با دخالت‌های پشت پرده رد شدند. وی همچنین بروکراسی اداری را بزرگ‌ترین چالش در حوزه اکتشافات دانست.

به گزارش نوید صنعت نیوز، صنایع معدنی در قرن 21 به جایگاه ویژه‌ای در جهان دست یافته‌اند و ایران با داشتن تکثر و تنوع ذخایر معدنی، جزو پنج کشور برتر دنیا در این حوزه است.

اما برخلاف ظرفیت‌های بالقوه، فعالیت‌های اکتشافی در کشور با مشکلات فراوان روبه‌رو هستند. سازمان ایمیدرو که بازوی دولت در تحقیق و توسعه صنایع معدنی است، باید قبل از هر فعالیت اکتشافی، مجوز 27 سازمان و نهاد را کسب کند. حسام مقدم‌علی، معاون امور اکتشاف معادن این سازمان، گفت: «این در حالی است که هنوز هیچ ذخیره‌ای کشف نشده است و تاثیر منفی بر محیط زیست وجود ندارد.»

وی تصریح کرد: «ذخایر معدنی عامل تاثیرگذار در رابطه با سایر کشورها هستند. به عنوان مثال، ما پنجمین ذخایر مس جهان را داریم. حال اگر چنین ذخیره‌ای جدید کشف شود، رابطه ما با سایر کشورها تغییر خواهد کرد.»

مقدم‌علی گفت: «باید الگو را از کشورهای پیشرو در حوزه معادن بگیریم. به طور مثال، استرالیا که منابع طبیعی فراوان و قوانین سختگیرانه محیط زیست دارد، اول به فعالیت معدنی می‌پردازد و بعد از آن هزینه و سود را محاسبه می‌کند. اگر بهره‌برداری از معدن مقرون به صرفه نباشد، حداقل ذخایر خود را مستند می‌کند.»
وی افزود: «ما هم باید در حوزه اکتشافات فعال باشیم و بروکراسی‌های اداری را کاهش دهیم. در جلسه‌ای که با معاون اقتصادی رئیس جمهور داشتیم، پیشنهاد دادیم که استعلامات ماده 24 قانون معادن را پس از کشف ذخیره و قبل از بهره‌برداری اخذ کنیم.»

مقدم‌علی درباره طرح‌های اکتشافی در افغانستان نیز گفت: «ایران در چهار دهه گذشته همسایه شرقی خود را در تمام شرایط حمایت کرده است. اما در مزایده اولین پروژه معدنی در این کشور، شرکت‌های معدنی ایرانی با دخالت‌های پشت پرده رد شدند.»

وی توضیح داد: «ما یک کنسرسیوم قوی با حضور شرکت‌های برتر معدن ایران در این مزایده شرکت دادیم. اما به نظر ما، برخی عوامل سیاسی و منافع خارجی باعث شد که این کنسرسیوم برنده نشود.»

مقدم‌علی گفت: «کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان، در حال پیگیری این موضوع است. همچنین کنسرسیوم هنوز فعال است و دولت سعی دارد که آن را در پروژه‌های معدنی دیگر در افغانستان حضور داده و به منافع کشور دست یابد.»

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *