پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 8:29 بعد از ظهر

افتتاح خط تولید بومی لوله خلاء خون‌گیری با فناوری فراصوت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری از خط تولید تمام خودکار لوله خلاء خون‌گیری شرکت دانش‌بنیان فناوران طب حیان بازدید کرد. این خط تولید که با ظرفیت 60 میلیون عدد در سال و با استفاده از نازل‌های مبتنی بر امواج فراصوت برای پوشش دهی مواد شیمیایی در لوله‌ها، برای اولین بار در کشور و منطقه راه‌اندازی شده است.

به گزارش نوید صنعت نیوز، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، صبح امروز (یکشنبه) از خط تولید تمام خودکار لوله خلاء خون‌گیری شرکت دانش‌بنیان فناوران طب حیان بازدید کرد و از نزدیک با این دستاورد نوآورانه آشنا شد.

این خط تولید که با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به مرحله نهایی رسیده است، از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا بهره می‌برد و برای اولین بار در کشور و منطقه راه‌اندازی شده است.

لوله‌های خلاء خون‌گیری یکی از مهم‌ترین ابزارها برای نمونه‌برداری مایعات و خون‌گیری هستند که به دلیل ویژگی‌هایشان، فرآیند کار خون‌گیری را تسهیل و تسریع می‌کنند. نیاز مبرم حوزه سلامت و آزمایشگاهی کشور به این محصول موجب شده که سالیانه حجم قابل توجهی از اندوخته‌های ارزی صرف واردات آن شود.

متخصصان شرکت فناوران طب حیان موفق شده‌اند با بهره‌گیری از دانش و فناوری بومی، خط تولید تمام خودکار لوله خلاء خون‌گیری با ظرفیت تولید 60 میلیون عددی در سال را برای اولین بار در کشور و منطقه راه‌اندازی کنند.

این خط تولید دارای چندین ویژگی منحصر به فرد است که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از نازل‌های مبتنی بر امواج فراصوت برای پوشش دهی مواد شیمیایی در لوله‌ها اشاره کرد. این نازل‌ها نوعی از نازل‌های اسپری هستند که از امواج صوتی با فرکانس بالا، فراتر از محدوده شنوایی انسان، برای اتمیزه کردن و اسپری محلول‌ها استفاده می‌کنند. این نازل‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای نازل‌های معمولی هستند؛ زیرا به جای استفاده از یک گاز فشرده، از امواج فراصوت جهت اتمیزه کردن ذرات مایع استفاده می‌کنند. در نتیجه اندازه ذراتی که با استفاده از نازل فراصوت به دست می‌آیند بسیار ریزتر و توزیع آن‌ها بسیار یکنواخت‌تر از نازل‌های معمولی هستند.

این دستاورد که با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به مرحله نهایی رسیده است، به دلیل بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا، یک دستاورد بزرگ برای صنعت تجهیزات پزشکی مصرفی قلمداد می‌شود.

نیاز کشور به لوله خلاء خون‌گیری میانگین 380 میلیون عدد در سال است که حدود 40 میلیون عدد آن به صورت داخلی و مابقی از محل واردات تامین می‌شود. با راه‌اندازی فاز نخست خط تولید تمام خودکار و بومی شرکت دانش‌بنیان شرکت فناوران طب حیان، امکان تامین 60 میلیون لوله خلاء خون‌گیری کاملاً بومی ایجاد شد.

گفتنی است، واردات لوله خلاء خون‌گیری بیش از ۱۱ میلیون دلار ارزبری به دنبال دارد که با تولیدات این شرکت‌ دانش‌بنیان، حجم واردات کاهش 30 درصدی خواهد داشت.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *