جمعه , 30 شهریور 1403 - 1:46 قبل از ظهر

اصفهان میزبان بزرگترین رویداد بین المللی علمی جهان اسلام/ 40 کشور در جایزه مصطفی شرکت کردند

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان گفت: ۱۵۰ دانشمند جهان اسلام از ۴۰ کشور جهان در پنجمین دوره رویداد بین‌المللی اعطای جایزه مصطفی مهمان اصفهان خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری نوید صنعت نیوز، حسین ربانی در نشست خبری پنجمین دوره اعطای جایزه بین‌المللی علمی و فناوری مصطفی با اشاره به اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که پس از ظهور پیامبر اسلام رخ داد، رهاندن بشر از جهالت است و هرچه از پیشرفت علم در دنیای امروز می‌بینیم، ماحصل زحمات سلسله انبیا و پیامبر اسلام بوده است. به همین دلیل جایزه‌ای به نام پیامبر اسلام طراحی شد که شنیدن نام آن یادآور جایگاه علم در اسلام باشد.

وی افزود: ازطرف دیگر یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری بوده است و پیشرفت علمی که در ایران اسلامی در حال رخ‌دادن است، از لحاظ فرهنگی ریشه دارد و محوریت اصلی سیاست‌گذاری‌ها نیز رشد علمی بوده است و پیشرفت مراکز رشد و علم و فناوری از لحاظ کمی و کیفی در کشور مشهود است.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به فلسفه جایزه علمی مصطفی عنوان کرد: جوایز علمی از گذشته با اهداف مختلف در دنیا تعریف شده‌اند و فلسفه جایزه مصطفی جست‌وجوی اثر بدیع، تأثیرگذار و کاربردی است که از صاحب اثر تقدیر می‌شود. این فرد باید از دانشمندان جهان اسلام باشد. درنتیجه برگزاری رویداد جایزه مصطفی، افرادی که تأثیرگذار در رشد بشریت بوده‌اند شناسایی می‌شوند.

وی ادامه داد: بنیاد مصطفی از سال 1391 به‌صورت رسمی شکل‌گرفته و در این زمینه شروع به کارکرده است. به‌واسطه این جایزه، برنامه‌های مختلف مثل شبکه‌سازی، گفتمان‌سازی و اعتبارسازی رخ می‌دهد.

ربانی با اشاره به اینکه ۱۵۰ مهمان خارجی در دوره پنجم این رویداد حضور دارند، بیان کرد: از دی‌ماه سال گذشته پیشنهاد میزبانی اصفهان مطرح شد و چراکه سوابق علمی، فرهنگی و تاریخی اصفهان تناسب این موضوع در شهر اصفهان را بیان می‌کند.

در پنجمین دوره این جایزه نزدیک به 150 نفر مهمان خارجی از 40 کشور و همچنین به‌صورت ویژه 50 رسانه خارجی در حوزه فناوری در اصفهان حضور خواهند داشت و به‌واسطه این آیین در طول یک هفته برنامه‌های ترویجی برگزار خواهد شد.

وی افزود: حضور دانشمندان در شهر اصفهان منجر به شبکه‌سازی، برقراری ارتباط و ایجاد هم‌افزایی با دانشمندان می‌شود و برقراری ارتباط بین دانشمندان و محققین دانشگاه‌های اصفهان با دانشمندان بین‌المللی یکی از اهداف اصلی خواهد بود. برقراری این ارتباط در بلندمدت به نتایج علمی، فناوری و اقتصادی منجر می‌شود. همچنین این مهمانان سفیران خوبی برای اصفهان، ایران و جهان اسلام خواهند بود.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان تصریح کرد: مهمانان عمدتاً در حوزه انرژی، محیط‌زیست، هوش مصنوعی، پزشکی و اکوسیستم علم و فناوری فعالیت دارند که حوزه هوش مصنوعی در این دوره اضافه شده و مهمانان ویژه‌ای در این حوزه حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: در طی برگزاری این رویداد، مراکز علمی و فناوری شهر اصفهان ازجمله شهرک علمی و تحقیقاتی، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان در قالب برگزاری نشست‌ها و بازدیدهای علمی و تخصصی میزبان این دانشمندان خواهند بود. علاوه بر این مراکز، فرهنگستان علمی ایران، دانشگاه تربیت‌مدرس، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علم و صنعت و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت هم میزبانان خارج از اصفهان خواهند بود.

ربانی با اشاره به برگزاری بازدید و نشست‌های علمی در مراکز علمی استان اصفهان گفت: تعداد قابل‌توجهی از برنامه‌ها در اصفهان برگزار می‌شود و تعداد محدودی از مهمانان ابتدا در تهران هستند و سپس به اصفهان می‌آیند. بازدید از مراکز علمی و صنعتی درنظر گرفته شده است که در ۵ دانشکده پزشکی، فناوری‌های نوین، بهداشت و محیط‌زیست، داروسازی و تغذیه و مراکز درمانی آیت‌الله کاشانی و الزهرا دانشگاه علوم پزشکی مجموعاً ۱۹ برنامه برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین در ۸ دانشکده ریاضیات، زمین‌شناسی، شیمی، اقتصاد، بیولوژی، مهندسی فیزیک و رایانه دانشگاه اصفهان و در دانشکده‌های مهندسی شیمی، مکانیک، مواد، کشاورزی، منابع طبیعی، ریاضیات و فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان علاوه بر مراکز فناورانه این دانشگاه بازدید علمی برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان اصفهان خاطرنشان کرد: بازدید از مراکز صنعتی و علمی شهرک علمی تحقیقاتی و حضور در یرنامه های متمرکز در سه حوزه شبکه‌سازی، مدیریت نخبگان و توسعه فناوری نیز یکی دیگر از برنامه‌های درنظر گرفته شده برای مهمانان پنجمین دوره رویداد جایزه مصطفی است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *