جمعه , 30 شهریور 1403 - 1:41 قبل از ظهر

آشنایی با برگزیدگان جایزه مصطفی (2023) | اصفهان میزبان برترین دانشمندان تأثیرگذار جهان اسلام

دبیرخانه جایزه مصطفی برگزیدگان سال 2023 خود را معرفی کرد. دانشمندان شاخص جهان اسلام که روز دهم مهرماه در اصفهان با حضور رئیس‌جمهوری کشورمان تقدیر می‌شوند.

 پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی که یک رویداد دوسالانه است، دهم مهرماه به میزبانی شهر اصفهان، یکی از مهم‌ترین مراکز تمدن اسلامی، برگزار خواهد شد.

به گزارش نوید صنعت نیوز، در این دوره از جایزه مصطفی (س) از دو دانشمند برجسته جهان اسلام و سه دانشمند مقیم کشورهای اسلامی تقدیر می‌شود.

 پروفسور احمد حسن، استاد دانشگاه کویینز کانادا و بنیان‌گذار حوزه کاوش مخازن نرم‌افزار، برگزیده پنجمین دوره جایزه مصطفی است. وی برای توسعه این حوزه و دیگر فعالیت‌های خود در زمینه مهندسی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی، این جایزه معتبر را از آن خود کرد.

 پروفسور حسن، ۴۷ساله در مصر به دنیا آمده است و در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات جایزه مصطفی (س) در سال 2023 را دریافت کرد.

 وی به‌عنوان بنیان‌گذار اجلاس کاوش مخازن نرم‌افزار و جامعه تحقیقاتی پیرامون این موضوع در سراسر جهان شناخته شده است. حسن سردبیری مجله ماهنامه مروری مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک و نشریه مهندسان نرم‌افزار تجربی را در کارنامه عملکرد خود دارد.

 کاوش مخازن نرم‌افزار یک حوزه چندرشته‌ای است که با تجزیه‌وتحلیل داده‌های مخزن نرم‌افزار، اطلاعات ارزشمندی در مورد فرایندهای توسعه، کیفیت و تکامل نرم‌افزار به دست می‌آورد. این حوزه به بهبود کیفیت و کارایی نرم‌افزار کمک می‌کند و فرصت‌هایی را برای ارتقای فعالیت‌های مهندسی نرم‌افزار و تحلیل نواقص برنامه‌ها فراهم می‌کند.

پروفسور حسن همچنین مخترع و دارنده شاخص پتنت‌های مختلفی در سراسر جهان و دارای تجربه صنعتی در شرکت‌های بزرگی مانند بلک‌بری و آی‌بی‌ام است. وی از محققان برجسته و شناخته شده در سطح جهان در زمینه نرم‌افزار است.

 دومین جایزه مصطفی (س) امسال به یک دانشمند و پزشک ایرانی تعلق دارد. پروفسور امید فرخزاد، استاد دانشکده پزشکی هاروارد آمریکا و دانشمند و پزشک ایرانی مقیم آمریکاست. وی برای طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری، این جایزه معتبر را از آن خود کرد.

 پروفسور فرخزاد در سال 1347 در ایران به دنیا آمد و در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی را دریافت می‌کند.

 وی که به‌عنوان یکی از پیشگامان توسعه و آزمایش نانوذرات چندکاربردی برای کاربردهای درمانی و پزشکی شناخته می‌شود، در حوزه کاربرد نانوذرات هدفمند برای رساندن داروهای شیمی‌درمانی به سلول‌های سرطانی و بیماری‌های مرتبط با تصلب شرایین، فردی تأثیرگذار در دنیای علوم پزشکی است.

از مهم‌ترین دستاوردهای پزشکی پروفسور فرخزاد، طراحی و توسعه نوعی برچسب کلاژن با نانوذره‌هاست که در واقع نوعی ربات زیست‌فروپاش کوچک است. این ابزار در درمان بیماران دچار حوادث شدید استفاده می‌شود. برچسب ساخته شده توسط فرخزاد، می‌تواند آنتی‌بیوتیک و دیگر داروها را برای تسریع بهبود استخوان شکسته و زخم به شکلی بهتر و کنترل‌شده‌تر نسبت به رویکرد فعلی، به موضع برسانند و از عفونت و جراحی‌های بعدی در این نوع جراحی‌ها جلوگیری کنند.

 از این استاد برجسته ایرانی، تاکنون، 245 مقاله علمی معتبر از سال 1993 تا سال 2022. با بیشترین تعداد ارجاعات و شاخص استنادی 105 منتشر شده است.

 در بخش برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی سه دانشمند برجسته امسال جایزه مصطفی (س) را به کشور خود می‌برند.

 پروفسور سامیا خوری، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت، لبنان، به دلیل ارائه رویکردهای نوین در درمان بیماری ام اس، در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی را دریافت می‌کند.

 خانم پروفسور خوری به‌عنوان یکی از دانشمندان برتر و پیشرو در زمینه تحقیقات بیماری ام اس در سطح جهان شناخته می‌شود.

 از وی بیش از 300 مقاله پژوهشی و مروری منتشر شده است و در نوشتن فصل‌هایی از کتاب‌های مرتبط همکاری کرده است. تحقیقات وی بیماری‌زایی و سازوکار تنظیم و تاب‌آوری سیستم ایمنی بدن در این بیماری متمرکز است. این دانشمند علوم اعصاب برای ابداع رویکردهای جدید برای مراقبت از بیماران ام اس، تحقیق در مورد بیماری‌زایی و سازوکار تنظیم و تحمل در بیماری آنسفالومیلیت خودایمن تجربی (EAE) برگزیده مقیم کشورهای اسلامی جایزه مصطفی 2023 شده است.

 پروفسور احمد فوزی اسماعیل، استاد و رئیس دانشگاه فناوری مالزی، متولد کشور کامبوج، در بخش دانشمندان مقیم کشورهای اسلامی دومین برگزیده این بخش است. از وی به‌خاطر توسعه کاربردهای فناوری غشا در بخش علوم پایه و مهندسی تقدیر می‌شود.

 وی دانش‌آموخته مهندسی نفت و شیمی و از دانشمندان مطرح در حوزه فناوری غشایی در عرصه جهانی است.

 فوزی اسماعیل، اکنون معاون دانشگاه فناوری مالزی، استاد دانشکده مهندسی نفت و انرژی‌های تجدیدشونده دانشگاه فناوری مالزی، مؤسس و رئیس مرکز تحقیقات پیشرفته فناوری غشایی و مسئول آزمایشگاه مواد و ساخت مرکز ریسرچ الاینس در دانشگاه فناوری مالزی است. وی صاحب یک پتنت (حق ثبت اختراع) در آمریکا، یک ثبت اختراع در اروپا و 11 حق ثبت اختراع در مالزی است.

 این دانشمند برجسته جهان اسلام، نویسنده یا نویسنده همکار بیش از 900 مقاله علمی‌پژوهشی و مروری بوده است، 6 عنوان کتاب و 50 فصل در کتاب‌های مختلف را تألیف و 8 عنوان را ویرایش کرده است. همچنین به مقالات وی در پایگاه نمایه‌سازی اسکوپوس 19 هزار و 348 بار و در وب آو ساینس 13 هزار و 493 بار ارجاع شده است. شاخص اچ وی (تا سال 2020) در پایگاه نمایه‌سازی اسکوپوس 79 و در پایگاه وب آو ساینس 58 است.

پنچمین برگزیده جایزه مصطفی (س) در سال 2023، پروفسور مورات اویسال از کشور ترکیه است که در حال حاضر استاد دانشگاه نیویورک ابوظبی کشور امارات است. از وی در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و به خاطر ارائه عملکرد شاخص در حوزه فناوری ارتباطات بیسیم نوری تقدیر می‌شود.

وی در گروه فناوری ارتباطات و اطلاعات با تحقیقات و مقالات بی‌شمار خود به توسعه فناوری مخابرات نوری بی‌سیم زیر دریا کمک شایانی کرده است.

 پروفسور اویسال تحقیقات زیادی در مورد جنبه‌های مختلف فناوری ارتباطات بی‌سیم انجام داده است که شامل الگوسازی شبکه‌ای، روش‌های نوسان، طراحی دریافت‌کننده‌ها و بهبود سیستم‌های مختلف است. تحقیقات وی بیشتر بر بهبود عملکرد و قطعیت سیستم‌های مخابرات نور مرئی زیر آب متمرکز است و باعث می‌شود این سیستم‌ها در استفاده‌های کاربردی قابل‌استفاده باشد

 گفتنی است جایزه مصطفی (س) توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی اهدا می‌شود و به‌عنوان یکی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان معرفی شده است. این جایزه به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می‌گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری ارائه شده و زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

 برگزیدگان جایزه علاوه بر لوح و مدال جهانی مصطفی، با دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار دلار که از محل خیرین و موقوفات علم و فناوری تأمین شده، طی مراسمی باشکوه با حضور دانشمندان و فرهیختگانی از کشورهای مختلف جهان، مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

 بیست درصد از مبلغ جایزه مصطفی در ازای فعالیت برگزیدگان به‌صورت اعطای پژوهانه پژوهشی به برگزیدگان، کمک‌هزینه فرصت مطالعاتی کمک‌هزینه سفر برای حضور در رویدادهای بنیاد یا رویدادهای کشورهای اسلامی، پژوهانه برای انتشار مقالات مشترک با پژوهشگران کشورهای اسلامی و موارد دیگر علمی‌پژوهشی اختصاص می‌یابد.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *