به گزارش نوید صنعت نیوز به نقل از اویل پرایس، بعد از یک تابستان پر رفت و آمد، هواپیماییها با هزینه سوخت بالا و تقاضای نامعلوم در فصل پاییز و زمستان مواجه هستند. برخی از هواپیماییها از کاهش سود خود در سه ماهه سوم اخطار دادهاند و برخی دیگر نگران افزایش قیمت نفت و گاز هستند.
به گفته مدیرعامل هواپیمایی آمریکن ایرلاینز، داگ پارکر، «قیمت سوخت در سال ۲۰۲۳ به شدت افزایش یافته است و ما باید با آن کنار بیاییم». او اضافه کرد که هواپیماییها نمیتوانند قیمت بلیطهای خود را به مقدار کافی افزایش دهند تا با هزینه سوخت جبران شود.
بر اساس این گزارش در سطح جهانی، دادههای انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (IATA) و S&P Global Commodity Insights نشان میدهد که قیمت سوخت جت در ابتدای ماه اوت بهطور متوسط 119.82 دلار در هر بشکه بوده است، در حالی که در ابتدای جولای 97.78 دلار در هر بشکه بوده است.
افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر منعکس کننده اختلالات پالایشگاهی در چندین منطقه از جهان است. در پاسخ به این افزایش، انتظار میرود چندین شرکت هواپیمایی در استراتژیهای پوشش سوخت خود تجدیدنظر کنند. همچنین میتواند شرکتهای هواپیمایی را تشویق کند تا قیمتهای پرواز را بالا ببرند و در افزایش بهای بلیط های مسافران تغییراتی ایجاد کنند.
به نظر میرسد که قیمت نفت در بازار جهانی در حال رشد است و تحلیلگران پیشبینی میکنند که به زودی به بالاترین سطح خود در چند سال گذشته برسد. عوامل مختلفی مانند تحریمهای آمریکا علیه ایران، تولید کمتر از اعضای اوپک+، تقاضای بازگشت به حالت عادی پس از شیوع کرونا و کمبود نیروگاههای برق در چین و هند، باعث شدهاند که قیمت نفت به بالاترین سطح خود در سال جاری برسد.
بنابراین، هواپیماییها باید راهحلهای جدیدی برای کاهش هزینه سوخت خود پیدا کنند. برخی از راهکارهای مطرح شده عبارتند از: استفاده از هواپیماهای جدیدتر و کارآمدتر، بهبود عملکرد خدمات فنی و نگهداری، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و الکتریکی، تغییر الگو و مسیر پرواز و همچنین تغذيۀ بهينۀ هواپيما است.
به گفته فلیسیتی برادستاک نویسنده این مقاله، سرمایهگذاری در کربنزدایی و چالشهای جاری در زنجیره تأمین هوانوردی احتمالاً به قیمتهای بلندمدت پرواز برای مصرفکنندگان منجر خواهد شد.