پنجشنبه , 29 شهریور 1403 - 3:11 بعد از ظهر

توسعه ایستگاه‌های باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی در اصفهان

به گزارش پایگاه خبری نوید صنعت نیوز، حمید خورشیدی، صبح روز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه در ارتباط با رشد مقدار و تخصیص بودجه برای ادارات هواشناسی در دولت سیزدهم اظهار داشت: رشد خوبی که در در دو سال اخیر در مقدار بودجه، تخصیص آن و کاهش اوراق در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، در بخش‌های مختلف معاونت فنی هواشناسی نمود پیدا کرد. توسعه ایستگاه‌ها ازجمله افزایش تعداد ایستگاه‌های باران‌سنجی و اقلیم‌شناسی خودکار نشان‌دهنده کمک‌کننده بودن بودجه ملی و استانی در سطح استان است.

وی ادامه داد: توسعه ایستگاه‌های هواشناسی، توسعه زیرساخت‌های استان است و باعث بهبود روند پیشرفت استان اصفهان خواهد شد. حذف اوراق نیز یکی از نتایج خوب عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بودجه است چراکه این موضوع یکی از معضلات اصلی در دستگاه‌ها بود و آینده‌فروشی اتفاق می‌افتاد و ارزش خوبی نداشت.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به پیش‌بینی بارش‌ها در فصل‌های پیش‌رو عنوان کرد: بارش‌های پاییزی از دهه سوم مهرماه و بارش‌های موثر بر منابع آبی از نیمه ابتدای آبان ماه شروع می‌شود. عبور سامانه‌های جوی باعث کاهش آلودگی هوا و توقف این سامانه‌ها باعث پایداری شرایط هوا می شود، درحالی که شرایط سامانه بارشی امسال خوب است اما آلودگی هوا در کلان‌شهر اصفهان هنوز وجود خواهد داشت.

وی افزود: امکان آغاز زودتر از موعد کشت دیم در مناطق دیم‌کاری وجود دارد و باتوجه به احتمال بارش‌های بالاتر از حد نرمال در فصول پاییز و زمستان، احتمال بارش‌های سنگین، رگباری و سیل‌آسا نیز وجود دارد بنابراین همه دستگاه‌ها باید آمادگی داشته باشند که غافلگیر نشده و اقدامات موثر را به جهت جلوگیری از خسارات جانی و مالی انجام دهند. البته در زمان مناسب، طبق پیش‌بینی‌های کوتاه مدت، هشدارهای لازم اعلام می‌شود.

خورشیدی بیان کرد: سرچشمه‌های آبی و کل استان در ۳ سال اخیر بارش کمتر از نرمال داشته‌اند بنابراین نباید انتظار داشت بارش‌هایی که در فصل‌های پیش‌رو داریم، باعث وارد شدن استان به فاز ترسالی می‌شود بلکه جبران منابع آبی ازدست رفته نیازمند چند سال بارش بیشتر از حد نرمال است. به علت کمبود و کاهش بارش در نیمه شرقی و شمال استان در ۵سال اخیر، پدیده گرد و غبار در این مناطق به‌وجود آمده و این پدیده حتی به مناطق مرکزی استان هم کشیده شده است.

وی ادامه داد: شاخص خشکسالی SPEI در 10 سال اخیر در استان اصفهان مقادیر منفی داشته و نشان‌دهنده هشدار ویژه در منابع آبی است. همچنین شاخص تنش کشاورزی نیز نشان‌دهنده این است که استان اصفهان بخصوص در بخش‌های دشت زاینده‌رود و گلپایگان با این تنش بصورت جدی روبرو است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: انواع پیش‌بینی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت با یکدیگر متفاوت هستند و درصد صحت پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت زیاد است. پیش‌بینی‌های میان‌مدت، اثرات دورپیوندها است و قطعا این اثرات تا زمانی که به کشور و استان ما برسد، ممکن است دچار تغییراتی شود و به‌ همین علت پیش‌بینی‌های فصلی و ماهیانه تقریبا ۶۵درصد صحت دارند.

وی افزود: پیش‌بینی‌های بلند مدت، سناریو هستند که رخ دادن اتفاقات براساس برخی عوامل پیش‌بینی می‌شود و اگر این عوامل تغییر کنند، سناریو نیز تغییر می‌کند و بطور کلی، تحقق پیش‌بینی‌های بلند مدت ۱۰ ساله یا ۱۰۰ ساله بستگی به تدابیر و مسیر جهان دارد.

خورشیدی با اشاره به لزوم تبدیل ایستگاه‌های سنتی به خودکار، عنوان کرد: اغلب ایستگاه‌های هواشناسی استان اصفهان، سنتی هستند. در ایستگاه‌های باران‌سنجی سنتی یک داده هر روز صبح و در ایستگاه اقلیم‌شناسی، داده‌های مربوط به اقلیم‌شناسی ازجمله دما، رطوبت، سمت و سرعت باد و بارش ۳ مرتبه در روز توسط متصدی در ساعات خاص سنجیده و گزارش می‌شود؛ اما در ایستگاه‌های خودکار، هر 10 دقیقه یک دیتا ارائه داده و بانک عظیمی ایجاد می‌کند که اجازه نمی‌دهد تغییرات دما، رطوبت و سایر آیتم‌های هواشناسی ازدست برود و در پیش‌بینی‌ها و آمار بلندمدت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: ایستگاه‌های هواشناسی سنتی استان باید به مرور به ایستگاه‌های خودکار تبدیل شوند که با کمک استان و سازمان هواشناسی، درحال پیگیری این امر هستیم که قطعا نیازمند بودجه عظیمی است و در دو سال گذشته کمک‌های خوبی توسط دولت سیزدهم صورت گرفته است. استان اصفهان اکنون از بین ۵۰۰ ایستگاه خودکار در سطح کشور، ۴۶ ایستگاه خودکار دارد.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان درخصوص تامین رادار هواشناسی در اسن استان تصریح کرد: رادار هواشناسی، یک شبکه ملی است که توسط سازمان هواشناسی ازطریق منابع ملی درحال تامین است. این سازمان ابتدا نوار غربی که نوار ورود سامانه‌ها است را تکمیل کرده، سپس استان‌های شمالی تجهیز شدند و استان اصفهان نیز یکی از استان‌های مورد هدف در برنامه شبکه رادار ملی است.

وی افزود: وارد کردن تجهیزات رادار هواشناسی به دلیل وجود تحریم‌ها خیلی سخت است اما با این‌حال درحال انجام توسط سازمان هواشناسی کل کشور است و درصورتی که این رادار به استان اصفهان هم برسد، در پیش‌بینی‌ها مختلف ازجمله پیش‌بینی‌های کوتاه مدت و گرد و غبار و ارائه خدمات بهتر، کمک‌کننده است.

خورشیدی خاطرنشان کرد: برای تامین مودم‌های ارسال دیتا از ۳ سال پیش با یکی از شرکت‌ها ارتباط برقرار شد و اکنون از این محصول به‌جای محصولات خارجی استفاده می‌شود. تجهیزات هواشناسی ازجمله سنسورها و رادارها دارای حساسیت بالایی بوده و قطعات الکترونیکی پیشرفته نیاز دارند؛ به همین علت کار شرکت‌های داخلی در این بخش سخت‌تر بوده و زمان‌بر است که به این سمت بروند.

*توسعه ایستگاه‌های تمام خودکار هواشناسی استان اصفهان با اعتبار بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان*

محمد شهباز قلندر، معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی استان اصفهان گفت: استان اصفهان دارای ۱۸۰ ایستگاه هواشناسی است که از این تعداد، ۲۳ ایستگاه سیمتریک، ۱ ایستگاه جو بالا، ۱ ایستگاه فرودگاهی، ۲ ایستگاه تحقیقات کشاورزی، ۱۲ ایستگاه اقلیم‌شناسی سنتی، ۱۲ ایستگاه اقلیم‌شناسی تمام خودکار، ۳ ایستگاه جاده‌ای، ۱۱ ایستگاه باران‌سنجی تمام خودکار، ۱۱۵ ایستگاه باران‌سنجی سنتی و یک ایستگاه پایش گرد و خاک هستند.

وی ادامه داد: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی تمام خودکار از ۴ ایستگاه دولت‌آباد، دعاقان، زواره و بویین‌میاندشت با حمایت‌های دولت و سازمان هواشناسی به ۱۲ ایستگاه تمام خودکار افزایش یافت و ایستگاه‌های بیده در سمیرم، مهاباد در اردستان، بادرود در نطنز، آران و بیدگل، بخش ایلام‌آباد موگویی شهرستان فردونشهر، شهر انارک نایین، شهر کوهپایه و مجتمع فولاد مبارکه با سیستم تمام خودکار اقلیم‌شناسی به ایستگاه‌های استان اصفهان افزوده شدند.

معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های هواشناسی استان اصفهان عنوان کرد: یکی از مزایای ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی خودکار، داده‌برداری پیوسته بصورت هر ۱۰ دقیقه یکبار است که در قسمت‌های پیش‌بینی و تحقیقات از این داده‌ها استفاده می‌شود. همچنین یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های این مدت، تجهیز ایستگاه‌ها و ادارات هواشناسی استان اصفهان به فیبر نوری و اتصال به شبکه MPLS بوده‌است که در جهت ایمن‌سازی شبکه هواشناسی و ارتباط امن ادارات تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: ایستگاه‌های باران‌سنجی در سطح استان نیز از ۲ ایستگاه تمام خودکار به ۱۱ ایستگاه افزایش یافته است. در سال مالی ۱۴۰۲ نیز که در ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ پایان می‌یابد، افزایش ۵ ایستگاه باران‌سنجی تمام خودکار در باغ‌بهادران، عسگران، پالایشگاه اصفهان و بوران شهرستان نطنز در دستورکار قرار دارد.

شهباز قلندر خاطرنشان کرد: برای تامین اعتبار ایستگاه‌های تمام خودکار در سطح استان، غیر از حمایت‌های اعتباری سازمان هواشناسی و دولت، حمایت‌های مالی و تامین اعتبار توسط برخی شرکت‌های و مجموعه‌های صنعتی استان اصفهان نیز انجام شده است. زیرساخت ایستگاه هواشناسی انارک توسط خیرین و هزینه تامین تجهیزات ایستگاه مجموعه فولاد مبارکه توسط همین شرکت صورت گرفته است، همچنین هزینه‌های ایستگاه پالایشگاه که در سال مالی ۱۴۰۲ ساخته می‌شود، توسط پالایشگاه تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: هزینه تامین تجهیزات ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی تمام خودکار بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ و هزینه ایستگاه‌های باران‌سنجی تمام خودکار نیز حدود ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

درباره ی نوید صنعت نیوز

مطلب پیشنهادی

بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد

به گزارش نوید صنعت نیوز، بی برقی تولید فولاد ایران را ۵.۴ درصد کاهش داد/ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *